tisdag 13 september 2011

30 days of books - Favoritbok från barndomen



Where the wild things are/ Till Vildingarnas land - Maurice Sendak

Som jag älskade Till Vildingarnas land av Maurice Sendak när jag var liten. Jag har jättestarka minnen av både boken och en kort tv-serie som sändes på barnprogrammen. Jag minns att jag var fascinerad samtidigt som det var lite läskigt. När det blev klart att Spike Jonze skulle regissera en långfilm baserad på boken lät det nästan för bra för att vara sant. Av någon anledning drog jag ut på att se filmen, kanske var det för att den fick väldigt dålig kritik både från recensenter och från mina vänner som sett den. För några veckor sen slog jag ändå slag i saken och lånade filmen på biblioteket (var annars?).

Och kärleken till boken består. Filmen tyckte jag var minst lika bra och just att man lyckats behålla den unika känslan man fick av bilderboken var nog det allra bästa. Vildingarna i filmen är ju ganska otäcka ibland, speciellt när de pratar om att äta upp Max huvud eller till och med sluka honom hel. Filmen kändes verkligen inte som en barnfilm som jag trodde den skulle göra, utan den hade så många fler nivåer. Det var inte alls självklart vad den "egentligen" handlade om. Finns Vildingarna på riktigt? Är de bara en produkt av Max vilda fantasi? Representerar de olika Vildingarna olika delar av Max själv? Jag blev helt såld hur som helst.

Vildingarna - Dave Eggers

För att verkligen grotta in mig i barndomsminnen så lånade jag även Dave Eggers bok Vildingarna, som är baserad på Sendaks bilderbok samt Jonzes film. Hängde ni med? Boken följer filmen ganska väl, men det finns många saker som skiljer sig helt och hållet så det känns inte alls som bara en kopia av filmen. Eggers bok har en egen historia och fungerar väldigt bra som ett komplement till bilderboken som ju är väldigt kort.

Bilderna på bokomslagen är lånade från http://www.cdon.com/. Filmen kan ni läsa mer om på imdb.com.

Inga kommentarer: