måndag 12 september 2011

30 days of books - En bok som gjorde mig besviken


Nu vill jag ju helst att det här ska vara en positiv blogg med bra boktips så istället för att fokusera på boken som gjorde mig besviken av en författare så vill jag gärna tipsa om andra böcker av henne som jag gillade väldigt mycket. Bra idé va?

Författaren i fråga heter Kajsa Ingemarsson och jag var helt såld efter hennes debutbok Små citroner gula. Därefter fick jag fatt i Inte enklare än så och sträckläste den på ett tåg mellan Malmö och Göteborg. Även På det fjärde ska det ske avverkades i snabb takt därefter. Kajsa Ingemarsson har en förmåga att skriva om triviala saker utan att det blir för "vanligt" och tråkigt. Det är inga glamorösa människor med massor av pengar och dyra kläder (oftast i alla fall) som är huvudpersoner i hennes romaner, och det gillar jag. Man kan ju bli så olidligt less på böcker som bara rabblar märken på foundation hit och kostymer dit.

Nu senast läste jag Kajsas senaste bok Någonstans inom oss som handlar om en kvinna som tar självmord och sen ångrar sig i allra sista stund. Men hon har redan tagit steget ut från klippan och dör och hamnar i något slags vakuum mellan liv och död där hon har sällskap av en ängel och en del andra personer som inte heller riktigt gått vidare. Det här var inte alls min typ av bok som i vanliga fall gillar när det är lite övernaturligt, utan besvikelsen blev ett faktum. Men, ingen idé att deppa ihop över detta, man kan ju alltid läsa om hennes gamla böcker!

Här har jag skrivit lite om några av hennes tidigare böcker på bloggen.

Bilderna är lånade från Norstedts förlag och Adlibris.

Inga kommentarer: