måndag 31 mars 2008

Expert på att rodna - Katarina von Bredow

Eftersom jag inte har vett att gå upp tidigt på söndagar resulterar det allt som oftast i väldigt lite sömn natten mellan söndag och måndag. Så också inatt, då jag spenderade natten med att läsa ut Katarina von bredows "Expert på att rodna". Von Bredow är som en hel instutition när det gäller ungdomsböcker, och brukar sällan göra läsaren besviken. Få förföttare i den här genren kan skriva om tonårskärlek så som hon kan. Expert på att rodna är inget undantag.

Boken handlar om Natalie som måste flytta ut på landet och börja ny skola när hennes mamma flyttar ihop med stora kärleken. Inget är sig likt och Natalie har svårt att anpassa sig både i det nya huset och i den nya skolan. I sin desperation att passa in bland de coola i skolan gör hon saker hon kanske inte normalt skulle göra. Och hennes nya "bror" Jerker då, det där pirret hon känner i magen när hon är med honom, är det så det känns att vara kär?

Jag förstår varför både högstadie- och gymnasieungdomar suktar efter von Bredows böcker. Hon berättar rakt och enkelt, och mycket trovärdigt både om tonåringars lycka och stora kval. För min egen del känner jag att det blir lite för likt alla andra ungdomsböcker och jag längtar redan efter något mer passande för min egen åldersgrupp. :)

Betyg: 6/10

Inga kommentarer: