onsdag 24 augusti 2011

30 days of books - En bok jag inte trodde jag skulle gilla men älskade efteråt

Hungerspelen - Suzanne Collins

När jag jobbade som gymnasiebibliotekarie hände det att man "var tvungen" att läsa en massa ungdomsböcker som man ärligt talat inte tyckte verkade vara så spännande. Så var det med Hungerspelen av Suzanne Collins. Boken var väldigt omtalad och uppskriven, men jag kunde inte tro på att den var så bra som det sades. "Expedition: Robinson möter Flugornas herre och allt direktsänds i TV" står det på bokens omslag, vilket ju låter som en ovanlig kombination, och en väldigt lyckad kombination visade det sig. Jag hade fel, och boken var precis så bra som alla sagt, om inte till och med bättre.

Spännande från i stort sett första till sista sidan, och när jag läst klart den ville jag läsa andra och tredje delen på studs! Jag har skrivit en del om den här boken och de andra delarna i serien på bloggen tidigare, och här kan man titta på de inläggen. Där finns till exempel mer info om vad serien handlar om.

Jag har även gästbloggat på Gymnasium Skövdes blogg om böckerna. Och här kan man läsa det. Har man inte fått nog ändå kan man också surfa in på någon av de olika fansajter som finns om både bokserien och den kommande storfilmen, som kommer nästa år. Lite länkar till dem får ni här:

hungercatchjay.blogg.se
hungerspelensfans.blogg.se
http://www.thehungergames.co.uk/
imdb

Inga kommentarer: