söndag 28 januari 2007

Berlin, Stadsdel för stadsdel - En hel guide till en delad stad

Eftersom jag är nästan sjukligt förälskad i staden Berlin passar det sig perfekt att börja den här litteraturbloggen med att skriva om en guidebok till Berlin. Men det här är inte vilken guidebok som helst.
Vill passa på att citera Carl-Johan Vallgren, författare till exempelvis Den vidunderliga kärlekens historia och tidernas kanske bästa guidebok till just Berlin Berlin på åtta kapitel. I nyss nämnda bok skriver han: "Du har inte varit i Berlin särskilt länge, någon dag bara, du kanske rentav är på besök för första gången? Fast troligen inte, då skulle du inte köpt den här boken, utan istället något lättare, något mer övergripande, den sorts resehandbok som lovar dig att uppleva "allt" på ett veckoslut. Som Berlitz guide till exempel, med de vackra färgbilderna."

Lite samma känsla får man av nämligen av Berlin, stadsdel för stadsdel - En hel guide till en delad stad av Per Ek, Valle Wigers och Linda Berglund. Författarna vill poängtera att deras bok riktar sig till främst en publik som gillar mode, mat och klubbliv. Men att den även omfattar en del arkitektur, historia och konst.

Boken går igenom sex av Berlins stadsdelar grundligt var och en för sig. Här kan man hitta underrubriker som Mat, Bar/Café, Handla och Bo. De sex stadsdelar som valts ut känns som gammal Berlinbo som de helt rätta att inrikta sig på; Mitte, Prenzlauer Berg, Friedrichshain, Kreuzberg, Schöneberg och Charlottenburg. Författarna har helt rätt i att det inte går att fylla ett helt kapitel om exempelvis Wedding, Pankow eller Neukölln. Dessutom har man intervjuat en eller två personer som bor i varje stadsdel, väldigt underhållande läsning där de uppenbara skillnaderna framkommer på ett bra sätt. I boken finns även ett kapitel med tips i övriga stadsdelar, utflykter, musik och dans i Berlin och tips om du vill stanna lite längre.

Boken är mycket underhållande för mig som nickar igenkännande när mina favoritbarer och caféer finns med, men dock saknar jag min favoritarab Al Raj där Berlins bästa Halloumikäsesandwich finns att köpa. Jag förstår dock att min gamla arbetsplats Mansy Restaurant på Oranienburgerstrasse inte finns med bland rekommenadationerna i Mitte, men att popklubben Bastard i Prenzlauer Berg gör det. Dock tror jag även nykomlingen i Berlin skulle uppskatta den här boken som troligtvis gör ditt Berlinbesök bättre.

Jag har haft planer på att starta en helt fristående blogg om just Berlin och i och med detta inläggslängd så kan det nog vara en bra idé. :)

Betyg: 8/10, betyget dras ner av Al Rajmissen och att det fokuseras lite för mycket på shopping för min del.

5 kommentarer:

kajsamaria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
kajsamaria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
kajsamaria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Johan sa...

Råkade till min egen förvåning bli rätt förtjust i Neukölln sist jag var i Berlin. En stad värd att besöka, hur som helst.

//JJ

Anonym sa...

Hello, i believe that i saw you visited my site thus i came to go back
the prefer?.I am trying to to find things to enhance my site!
I assume its adequate to make use of a few of your ideas!
!

Also visit my webpage ... dragon on dragonvale