måndag 4 juni 2007

Vi som aldrig sa hora

Efter att ha besökt en kulturdag på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde, där Ronnie Sandahl gjorde ett bejublat författarbesök kände jag att det var dags för ett omdöme av hans bok "Vi som aldrig sa hora".

Min åsikt om Ronnie Sandahl och hans debutbok är att det är ganska tydligt att killen är ung, språket gör en inte direkt salig, men att det är ett väldigt viktigt tema som boken tar upp. Det känns som det finns väldigt många exempel på böcker som är skrivna ur en tonårstjejs vinkel, hur det är att leva upp till krav och förväntningar som ställs på dem. "Vi som aldrig sa hora" ger istället en bild på hur tonårspojkarna förväntas vara. Att de också har krav och förvåntningar på sig, och att det inte är alla som vill leva upp till dem.

Sandahls portättering av Hannes som är urtypen för den snälla killen, känns äkta och mycket verklighetstroget. Ronnie själv gör under författarbesöket ingen hemlighet av att det är mycket i boken som är självbiografiskt, och han hävdar själv att det är hans upprepade misslyckanden som gjort att boken överhuvudtaget blev skriven.

Boken kretsar alltså kring Hannes och hans kompisgäng, och utspelar sig under en festkväll i Falköping där sanningar avslöjas och svek uppdagas. Det ska bli väldigt spännande att se hur den framtida filmen kommer bli. Ronnie Sandahl ska själv skriva manus och det gör mig lite nervös. Storyn i sig har jag svårt att se hur den ska funka rent filmiskt, men jag hoppas att jag blir glatt överraskad av resultatet för jag tycker fortfarande det är en viktig bok. Jag rekommenderar den ofta till gymnasiekillarna här på skolan.

Betyg: 7/10

Inga kommentarer: