tisdag 9 oktober 2007

Nobelpris i litteratur 2007

Så var det dags, på torsdag klockan 13.00 tillkännagivs årets nobelpristagare i litteratur av Svenska Akademien.

Troligen blir det i vanlig ordning någon någon relativt okänd, men man kan ju alltid hålla tummarna för någon man känner till, och kanske till och med uppskattar. Som min vän Maria sa: "Hade varit roligt om någon vann som man redan läst en bok av för en gångs skull."

Jag håller mina tummar för Joyce Carol Oates som varit med i snacket i en del år nu. Efter att ha jobbat ett havlvår på ett gymnasiebibliotek börjar jag uppskatta både hennes och andra ungdomsböcker på ett helt nytt sätt.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej

Doris Lessing har jag läst ett antal bocker av, gör det mig till intellektuell och med i tiden? =)

Maria sa...

Ja Oats är värd att få priset, men själv håller jag förgäves tummarna för Salman Rushdie. Han borde verkligen få det men det lär ju aldrig hända....
Har man varit med i en film som Bridget Jones dagbok lär man aldrig få Nobelpriset...