tisdag 23 oktober 2007

3 x Per Nilsson

Jag har fått en ny favorit i ungdomsgenren: Per Nilsson. Lyssnade på honom på bokmässan på ett mycket bra miniseminarie, men hade bara läst en bok av honom, Anarkai, som jag tyckte var helt ok men inte fantastisk. Så jag beslöt mig för att ge honom en ny chans och helt plötsligt hade jag läst tre böcker i rad av denne författare...

Hjärtans Fröjd

Boken kretsar kring en pojke, eller snarare en ung man. Efter att han träffar Ann-Catrin aka Hjärtans fröjd på bussen blir hans liv sig aldrig likt. Han faller handlöst för henne och till en början iaf verkar intresset besvarat. Boken går systematiskt igenom hur han går igenom och förstör en lista av föremål som påminner om Hjärtans fröjd, och listan avslutas med sömnpiller. Ska han ta sig ända dit? Nu låter ju detta som en väldigt tragisk bok, och det är den bitvis, men samtidigt är den rolig och ärlig.

Betyg: 8/10

Du & Du & Du

Anon är tolv år och klassens märkligaste, Zarah är sjutton och har alltid kunnat lita på sitt utseende för att få som hon vill, och Nils är 20 och har idéer som ingen annan skulle kunna komma på. För några veckor sen kände de inte varandra, men så rörde deras liv ihop sig på ett ganska så underligt vis.

Ytterligare en underhållande bok av Per Nilsson, som här visar vad han är som allra bäst på. Att beskriva känslorna hos unga människor på ett riktigt trovärdigt och framförallt underhållande sätt.

Betyg: 7/10

Svenne

Fredrik Svensson är 18 år och för några månader sen var han en helt vanlig kille, som bodde på en liten ort och ägnade dagarna att meka med bilar och fixa på huset. Nu är han Sveriges mest eftersökta person, efterlyst för flera olika brott. Allting började med att den karismatiske Nils Dackeman knackade på hans dörr och gav honom ett jobberbjudande som den naive Fredrik inte kunde motstå. Han började som trädgårdsmästare och slutade som partisekretare i Sveriges mest kontroversiella politiska parti, Rättvist Sverige. Han har blivit indragen i ett politiskt spel som han inte ens själv förstår vidden av.

Svenne är inte som någon annan bok. Jag vill inte avslöja för mycket om händelseutvecklingen utan det är bättre att ni läser den själva istället. Rekommenderas starkt. Jag förstår verkligen varför vi har den som klassuppsättning på gymnasieskolan jag jobbar på, en viktig bok som alla ungdomar, och vuxna för den delen, borde läsa.

Betyg: 9/10

1 kommentar:

Vickan sa...

Nu har jag läst Hjärtans Fröjd - den var bra! Tack för present!