tisdag 30 september 2008

Två bokmässeaktuella ungdomsförfattare

Magnus Nordin - Tystnadens hus

Författaren har med stor framgång skrivit en rad böcker inom spänningsgenren, och flörtade lite med skräckgenren redan i sin bok Svart drama. I sin senaste bok tar han snarare steget fullt ut.

Stella och Gabriel har flytt från en religös sekt och tar sin tillflykt till ett rivningshus och där börjar konstiga saker att hända...

En riktig rysare som fick mig att höra konstiga ljud på nätterna... Under tiden man läste boken var det ingen fara, men sen... Hua! Hade egenligen tänkt ge boken mitt favoritbetyg 7, tack Sara som därmed är min uppmärksammaste läsare :), men det blir faktiskt ett snäpp högre på grund av hur boken påverkade mig i efterhand.

Betyg: 8/10

Johanna Lindbäck - Min typ brorsa

Efter debuten med En liten chock var förväntningarna stora på denna gymnasielärare i svenska och engelska. Och gillade man hennes förra bok blir man inte besviken nu heller, fast jag tyckte inte den var riktigt lika vass. Det fanns till och med tillfällen när jag blir irriterad på en av huvudkaraktärerna, fast å andra sidan lyckas ju Johanna Lindbäck portättera en riktigt trulig och grinig tonåring på ett underbart bra och realistiskt sätt.

Handlingen kretsar kring Nina, som får två låtsasbrorsor på halsen när hennes mamma träffar en ny man. Till en början tycker Nina att allt med bröderna är katastrof men efter ett tag inser hon att de är helt ok, framförallt Daniels som dessutom ska gå i hennes klass.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer: