torsdag 4 september 2008

Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist

Äntligen slog jag slag i saken och läste John Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in, som funnits på min Att-läsa-lista väldigt länge. Då jag är ganska svag för vampyrböcker i allmänhet trodde jag att den skulle falla mig i smaken, och den gjorde den också.

Boken är ganska mörk och suggestiv och handlingen kretsar främst kring Oscar, en kille som inte har så gott om vänner, som träffar sin nya granne Eli. Oscar tycker Eli är ganska märklig, men är ändå fascinerad av henne och de blir vänner. Eli kan bara vara ute när det är mörkt, och hon verkar ovanligt stark för att vara 12 år också...

Ibland blir det lite väl färgstarka beskrivningar av äckliga saker som händer, men i det stora hela känns boken väldigt verklig trots vampyrtemat och jag ska snart ta itu med nästa bok av denna författare Hanteringen av odöda. Härligt med en svensk författare i skräckgenren! Låt den rätte komma in har även biopremiär i höst.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer: