onsdag 10 december 2008

And the winner is...



Många Nobelpristagare i litteratur har det blivit genom åren. Det allra första priset delades ut 1901 och den lyckliga vinnaren då var Sully Prudhomme från Frankrike. På Svenska Akademins hemsida kan man läsa om alla pristagare och även se vilken motivering de fick vid vinsttillfället.

Om du vill låna en bok av en Nobelpristagare nu på en gång, finns nedanstående författare tillhanda här på biblioteket. De är för tillfället uppställda på en specialhylla i Skönlitteraturhörnan, längt in i biblioteket!

  • 2007 Doris Lessing, Storbritannien
  • 2006 Orhan Pamuk, Turkiet
  • 2003 J.M. Coetzee, Sydafrika
  • 2002 Imre Kertész, Ungern
  • 1999 Günther Grass, Tyskland
  • 1998 José Saramago, Portugal
  • 1991 Nadine Gordimer, Sydafrika
  • 1988 Naguib Mahfouz, Egypten
  • 1983 William Golding, Storbritannien
  • 1982 Gabriel García Márquez, Colombia
  • 1978 Isaac Bashevis Singer, USA
  • 1974 Eyvind Johnson & Harry Martinson, Sverige
  • 1972 Heinrich Böll, Tyskland
  • 1970 Alexander Solzjenitsyn, Sovjetunionen
  • 1969 Samuel Beckett, Irland
  • 1967 Miguel Angel Asturias, Guatemala
  • 1964 Jean-Paul Sartre, Frankrike
  • 1962 John Steinbeck, USA
  • 1957 Albert Camus, Frankrike
  • 1955 Halldór Kiljan Laxness, Island
  • 1954 Ernest Hemingway, USA
  • 1951 Pär Lagerkvist, Sverige
  • 1948 Thomas Stearns Eliot, Storbritannien
  • 1938 Pearl Buck, USA
  • 1929 Thomas Mann, Tyskland
  • 1928 Sigrid Undset, Norge
  • 1920 Knut Hamsun, Norge
  • 1916 Verner von Heidenstam, Sverige
  • 1909 Selma Lagerlöf, Sverige
  • 1907 Rudyard Kipling, Storbritannien

Mina personliga favoriter bland dessa är Selma Lagerlöf, Doris Lessing och Ernest Hemingway. Vilka är era?

1 kommentar:

Maria sa...

Av dom 14 st som jag läst än så länge så är mina favoriter:
Semla Lagerlöv (Så klart!)
Imer Kertész (enda bok om 2a världskriget jag, verkligen, tyckt om)
J.M. Coetzee (väldigt vackert språkbruk)
John Steinbeck (underbara beskrivningar)

Dom jag inte gillat alls är:
Günter Grass (SÅ tråkig att läsa)
Alexander Solsjenitsyn (en grå cementklump till cancerklinik i sovjet i höst och regn. behöver jag säga nåt mer?!)
och, faktiskt, Ernest Hemingway (läste "Farväl till vapen" en förmiddag. Dagen efter kom jag inte ihåg historien. Det som än värre än en dålig bok är en som är totalt menlös)

Är snart klar med årets pristagare, Le Clézios "Skattsökaren". Väldigt bra!
Kanske kan bli en gästrecension när jag är klar?

Och sen måste jag ju lägga till att, trots att senaste boken var en liten besvikelse, ÄR DET EN SKAM att Salman Rushdie inte fått priset än!!! :D