måndag 2 november 2009

Fatta eld - Suzanne Collins

När jag till slut läste första delen i Suzanne Collins serie om Katniss, Hungerspelen, blev jag överväldigad av hur historien verkligen fattade tag i mig, och när boken var slut var tanken på att vänta till september för uppföljaren nästan outhärdlig!

Som synes klarade jag mig tydligen men visst pirrade till av lycka i maggropen när jag äntligen fick del 2 i min hand: Fatta eld. Om ni inte läst första delen riskerar ni att få reda på viktiga händelser om ni läser vidare, så se upp!

Katniss är tillbaka i Sömmen i Distrikt 12 efter de dramatiska händelserna i Hungerspelen där hon och Peeta mot alla odds klarade sig helskinnade. Vanligtvis kan det bara finnas en segrare i spelen men Katniss mod och list gjorde att de båda lurade hela världen med sin påhittade kärlekshistora. Tyvärr var känslorna inte påhittade för Peeta, och nu dyker självaste presidenten Snow upp och tvingar Katniss att spela en mer övertygande roll som ena halvan i kärleksparet. Om inte Katniss gör det kommer hennes familj och vänner råka väldigt illa ut.

Först och främst ska de båda ge sig ut på en segerturné där de ska besöka alla de andra distriken, och även huvudstaden. Något som Katniss inte ser fram emot eftersom det innebär att de kommer möta familj och vänner till alla deltagare som dödats under spelens gång... Hur ska de kunna se dem i ögonen vars barn de dödat för att själva överleva?

Efter turnén väntar även en ny lottning till Hungerspelen, och vad Katniss inte vet är att det mest osannolika kommer inträffa...

Här kan ni läsa om den första boken i serien, Hungerspelen.
Hungerspelen är: 24 deltagare - Bara en överlever - Allt direktsänds.

Inga kommentarer: