tisdag 25 november 2008

Nuet är nu - Tamara Bach

En strålande ungdomsbok av en för mig okänd tyska, Tamara Bach. Man skulle kunna tro att det här är en väldigt seg och trist bok, och det skulle det mycket väl kunnat bli. Handlingen är nämligen inte mer avancerad än att man får följa de fyra tyska tonåringarna Fienchen, Zanker, Bowie och Mono under deras jullov. De går på fester, caféer, kollar film och dricke kaffe. Ungefär så. Men det det jag gillar mest med boken är de små små detaljerna som gör allt så på pricken. Tonåringarnas ångest, problem med föräldrar, problem med syskon och problem med kärleken. Allt är så autenstiskt och Tamara Bachs språk är enkelt och underbart att läsa.

Dessutom lyckas hon fånga den så typiska "tyska" känslan. Svårt att beskriva för de som inte bott i Tyskland men jag kände igen mig hela tiden när det gällde saker som hur lägenheterna beskrevs, hur gatorna såg ut. Man får inte reda på i vilken stad som boken utspelar sig men i mitt huvud passade allt in perfekt på Berlin, och när ett av mina absoluta favoritband The Notwist omämns kan jag ju bara smälta. Rekommenderas dock även till er alla andra som inte är lika suckers för Tyskland som jag...

Ny betygskala:
1 - Rekommenderas ej
2 - Ok
3 - Över förväntan

Betyg på Nuet är nu: 3

Inom kort kommer även Tamara Bachs tidigare romaner Från en annan planet och En tid för allting finnas på Kavelbrogymnasiets bibliotek.

Inga kommentarer: