fredag 14 september 2007

10 saker jag hatar med mig själv - Abdel Fattah

Jag hade mycket höga förväntningar på Randa Abdel-Fattahs senaste bok "Tio saker jag hatar med mig själv", eftersom jag tyckte så mycket om hennes första bok, "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?".

Uppföljaren handlar om Jamilah, en libanes-muslim, som slits svårt mellan sitt arabiska ursprung och sitt liv som australiensiska. I skolan känner henne alla som Jamie och hon har till och med blonderat håret och har blåa kontaktlinser för att inte "avslöja" sitt riktiga jag. Jamie är desperat efter att passa in och få hänga med innegänget. Dock måste hon alltid hitta på undanflykter till varför hon aldrig kan följa med ut, eftersom hennes ensamstående pappa är mycket sträng.

Jamilah vill slippa alla fördomar och väljer därför att förneka sitt urspung, vilket i längden blir totalt ohållbart då hon som Jamie förväntas gå på skolbalen och som Jamilah förväntas spela med sitt "Mellanösterband" på nämnda skolbal. Det är bara med sin chatkompis John som Jamilah kan berätta precis hur det är att leva ett dubbelliv.

"Tio saker jag hatar med mig själv" är inte på långa vägar lika bra som Abdel-Fattahs första ungdomsbok, men det känns ändå viktig och tänkvärd.

Betyg: 6/10

Inga kommentarer: