måndag 10 september 2007

Harry Potter and the deathly hallows

Den sjunde och avslutande delen om trollkarlen Harry Potter kom äntligen ut till bokhandlarna i mitten av juli i år. Sällan har väl så många väntat så länge på en bok, och som ett riktigt Harry Potter-fan kan jag med all säkerhet säga att ingen som väntat länge blev besviken.

Den sista delen i J.K. Rowlings serie håller precis lika hög standard som resterande böcker, men självklart märks det att det är den avslutande delen. Hon har tryckt in så många gamla karaktärer som möjligt i små och stora biroller. Huruvida Harry Potter och hans närmaste vänner Hermione Granger och Ron Weasley överlever hela serien tänker jag inte avslöja här, men jag har svårt att se att det kommer komma fler Harry-Potter-böcker. Däremot är det nog inte helt omöjligt med en liten spin off med en eller flera karaktärer.

Bok 7 utspelar sig till största del utanför Hogwarts school och Witchcraft and Wizardry. Detta visste man redan om man läst föregående del, vilket ju är att rekommendera, och i alla fall jag trodde att det skulle vara en stor nackdel med boken, men det visar sig att det faktiskt fungerar riktigt bra. Kanske till och med var ett genidrag eftersom alla de andra böckerna ju uttömt ämnet Hogwarts ganska bra.

Egentligen var det nog ingen idé för mig att skriva den här recensionen för det finns egentligen bara ett betyg att ge och ingen blir väl förvånad att det blir:

Betyg: 10/10

Inga kommentarer: