tisdag 25 september 2007

Krönika om ett förebådat dödsfall - Garcia Marquez

Jaha, då var det dags att börja beta av klassikerna då. Jag började lite lätt med en Nobelprisvinnande colombian: Gabriel García Márques.

Boken börjar väldigt förvirrande och jag har stora problem att hålla ordning på alla olika personer med långa och krångliga namn. Hela historien berör ett mord som är begått, fast läsaren får vara med både vid tidpunkten innan och efter själva mordet begåtts. Så småningom börjar man dock hänga med lite bättre och det hela börjar bli riktigt intressant, och när man väl kommer till slutet har de flesta frågetecknen rätats ut.

Om alla klassiker på min lista är så här lättlästa, men samtidigt intressanta ska jag gladeligen ge mig på nästa.

Betyg: 7/10

1 kommentar:

Maria sa...

Jag tyckte boken var väldigt bra, men när jag läst slutet kändes det som om den slutade mitt i en mening. Avbruten mitt i ett andetag eller nåt liknande. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Är det bara jag som tycker det?

Ha en bra helg!