onsdag 26 mars 2008

Snabba cash - Jens Lapidus

Efter att nästan dagligen fått frågan "Har du läst den än?" av en elev tyckte jag det var dags att ta tag i den omtalade debuten av Jens Lapidus.

Jag var innan ganska skeptisk till att detta skulle vara något för mig. Knarkhandel i Stockholms kriminella värld hör väl inte till favoriterna i vanliga fall, men jag ska erkänna att jag blev positivt överrraskad. Boken har ett bra flyt och man vill veta hur det går i slutändan. Trots att den otrevligare och fasansfullare brottslingen efter den andra portätteras, och blir mer och mer intrasslad i sin kriminella bana, trots att de flesta av dem har en tanke om att försöka bli hederliga arbetare så är det intressant. Går ju sådär i och för sig...

Om Lapidus väntar sig att man ska få sympati för någon av de odrägliga huvudkaraktärerna Jorge, JW eller Mrado så lyckas det inte för mig. Men jag kan mycket väl förstå att många tror att intrigen är självupplevde för advokaten Lapidus för det finns en hög grad av trovärdighet i hans text.

En sämre avslutning drar ner betyget lite. Betyg: 7/10

Inga kommentarer: