tisdag 25 mars 2008

Stasiland - Anna Funder

Ibland kan man nästan tro att precis som min andra blogg: mitteundmehr.blogspot.com handlar den här uteslutande om Berlin... Men jag kan inte hjälpa det. Jag är hopplöst förälskad och bara måste rekommendera den här boken.

Stasiland av Anna Funder är skriven som ett reportage över olika människoöden vars gemensamma beröringspunkt är att de alla levde i DDR. Här finns både de som försökte fly, de som vaktade gränsen, de som arbetade för Stasi och de som arbetade mot. Resultatet blir en fängslande, rolig och framförallt lärorik bok. Framförallt intervjuerna med gamla Stasiarbetare berör mig mest, och man växlar mellan skräck och nyfikenhet när man får t.ex. får veta vilka intervjumetoder som förekom om de misstänkte att man var en Staatsfeind.

En viktig del av Tysklands och framförallt Berlins historia som här tillgängligörs på ett lättläst och stundtals underhållande sätt. Enda minuset är väl att alla detaljrika beskrivningar av miljöerna gör att jag längtar ännu mer tillbaka till Berlin än innan...

Betyg: 9 av 10

Inga kommentarer: