fredag 20 februari 2009

Bibliotekskatten Dewey - Vicki Myron



Då var det dags för ytterligare en gästrecensent här på bloggen, idag är det min vän Viktoria Sundqvist som har den stora äran.

Tycker man om katter, böcker och bibliotek, då bör man läsa om Bibliotekskatten Dewey. Dewey är en mycket speciell katt, eftersom han älskar människor. Och det är ju tur att han bor i ett bibliotek i Spencer, Iowa, för där får han träffa dussintals människor varje dag. Vicki Myron, en chef på biblioteket som hittade Dewey i bokinkastet en kall januarimorgon, berättar historien om hur den lilla orange katten förändrade hennes liv.

Det är underbart att följa med Vicki och Dewey på dagsturer genom biblioteket. Från bokvagnen som är Deweys favorit att åka på till möten om hur Deweys diet på gummisnoddar måste förändras får man en tydlig inblick i hur det är att leva nära en utåtriktad och charmerande katt. Man får också lära känna Vicki – var hon kommer ifrån, hur hon växte upp och hur hon blev bibliotekarie – och staden där de båda nu lever.

Det enda minuset är att det ibland blir lite mycket Vicki och mycket bakgrundsinformation när det borde vara mer Dewey. Jag har inte så stort intresse av historien bakom en småstad jag aldrig hört talas om, men jag läser gärna i flera timmar om en galen katt som bär runt på sitt röda garnnystan och älskar att sova under julgranen.

Betyg: Fyra av fem (jag är ju ändå både katt- och bokälskare).

Inga kommentarer: