måndag 8 februari 2010

Läsutmaning 2009

Då var det dags att summera resultat från förra årets läsutmaning som gick ut på att läsa tio författare från lika många länder på lika många månader.

Det känns faktiskt lite pinsamt att avslöja att jag fick underkänt på denna utmaning... Hur svårt kan det vara liksom att på tio månader läsa tio författare från olika länder? Jättesvårt tydligen, och om jag ska ha något nyårslöfte i år får det bli att vidga mina vyer rejält när det gäller att läsa författare från andra länder än "de vanliga". Nio stycken länder lyckades jag skrapa ihop och den mycket fattaiga listan kan ni läsa här. Författarna är de som var de första från respektive land som jag läste under 2009.

1. Tyskland - Christa von Bernuth (Ny)
2. Italien - Niccoló Ammaniti (Ny)
3. England - Lisa Jewell
4. Israel - Amos Oz (Ny)
5. Indien - Vikas Swarup (Ny)
6. Sverige - Johanna Nilsson
7. Spanien - Carlos Ruiz Zafon
8. USA - Scott Westerfeld
9. Norge - Kjetil Johnsen (Ny)

Inga kommentarer: