torsdag 11 februari 2010

Lund som litteraturstad

Jag blev lite chockad när jag började researcha om Lund och vilka litterära storheter som möjligen fostrats här, eller som bor här nu. Hittade nästan ingen alls. Den enda jag kände var värd att nämnas i sammanhanget är Hans Alfredson. Denna legend inom svensk litteratur, teater, film och komik. Finns det månne någon jag har förbisett helt och hållet?

Lund
Lund är en tätort och centralort i Lunds kommun i sydvästra Skånes län, med en befolkning på 76 188 vilket gör staden till Sveriges elfte största.

Hans Alfredson
Det är väl knappast någon som inte känner till Hasse Alfredson som föddes i Malmö men senare flyttade till Lund. Framförallt hans stora samarbete med Tage Danielsson fram till dennes död 1985. Han har dock även hunnit med att skriva en lång rad romaner, av vilka du kan låna Attentatet i Pålsjö skog, Avbrott, Hans Alfredson : texter i urval här hos oss.

Eftersom han även är mycket känd för sina fantastiska barnsånger måste jag bara länka till den här godbiten som kommer från en av mina favoritskivor:



Lite lustigt också i och för sig är att författaren Axel Wallengren kommer från Lund. Hans mest kända verk är ju historien om Falstaff Fakir, och vem var det förutom Lundbekantingen Ola Svensson som gick till melodifestivalens final i lördags? Jo, Salem Al Fakir!

Inga kommentarer: