söndag 25 januari 2009

Bokenkäter

Just nu cirkulerar några bokenkäter på flera av de bloggar som jag följer så jag eftersom jag inte vill vara sämre än någon annan så hänger jag på. De är här tror jag dock var först: www.bokhora.se.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Köper ju väldigt sällan böcker men när J.K. Rowling fortfarande skrev böcker om Harry Potter köpte jag dem så fort de kom ut, när jag väl upptäckt fenomenet vid bok fyra. Har till och med cyklat ner till stan mitt i natten för att köpa den så tidigt som möjligt vid inte mindre än två tillfällen (jag vet att jag är en nörd).
2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Blir ju samma som ovanstående då eftersom jag har tio böcker på engelska av henne och en på svenska. På andra plats kommer Jonas Gardell med åtta titlar och trea är Nick Hornby med fyra.
3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Personligen blev jag tipsad av Boktjuven av Markus Zusak av en kollega senast och det var ett grymt tips i och med att jag gillade den mycket. Bloggvis måste det ha varit min bibliotekariekollega Siska som tipsade om Den mörka materian av Philip Pullman på hogsbobibliotek.blogspot.com. Också ett mycket bra tips eftersom jag älskade de två första böckerna.
4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Undantaget av Christian Jungersen gav jag bort den 15 januari till min pendlarkompis Madeleine. Mycket bra mottagande eftersom hon säger nästan varje dag att hon hellre vill läsa den boken än planera lektioner som hon måste på tåget.
5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej, inga på papper kanske, men nog har jag planerat att läsa några böcker som jag köpt in till bibblan innan jag ställer dem i hyllorna.
6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Innan jag dör av Jenny Downham, Gör vad du vill av Erlend Loe och Herz- und Beinbruch av Jutta Treiber (tror jag hon heter).

Och en till:

1. Senaste bokköp:
Förutom några presenter här och där den senaste tiden, se ovan tex., kan jag faktiskt inte minnas när jag köpte en bok till mig själv senast.
2. Senaste bibblolånen:
Oh my, den listan blir jättelång men jag har till exempel följande liggande hemma från biblioteket: 1001 album du måste höra innan du dör, Köp inte den här boken av A-C Gramming, Tyskarna - de skuldtyngda mästarna av Karl-Erik Norrman, Depeche Mode - en biografi av Steven Malins, Bärnstenskikaren av Philip Pullman, Från en annan planet av Tamara Bach.
3. Senaste utlästa boken:
Den skarpa eggen - Philip Pullman.
4. Favorittidning:
Är superdålig på att läsa tidningar, men prenumerade tills nyligen på Zero Music Magazine och Laga Lätt. Brukar kika i Vagabond på jobbet också.
5.Plats där jag helst läser:
På tåget (men somnar oftast alldeles för snabbt), i sängen, på spårvagn och buss, när jag väntar på något, i soffan, på jobbet. Har alltid minst en bok i väskan och får fullständig panik om jag skulle vara utan någon gång.
6. Så sorterar jag min bokhylla:
Det är här biblotekareien kommer... Har delat upp i fackböcker och skönlitterära. Bland fackböckerna finns även underkategorier som t.ex. kokböcker, drinkböcker, berlinböcker, musikböcker, språkböcker, sportböcker. De skönlitterära står i bokstavsordning och är uppdelade i böcker på svenska, och på andra språk.
7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Hästböcker av alla de slag, och även Tvilingarna på Sweet Valley High var populära.
8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
När Hitler stal den skära kaninen av Judit Kerr minns jag att jag fick i skolan under ett juklappsbyte, måste varit i mellanstadiet och den har fått följa med både hit och dit. Har läst den säkert tio gånger och minns att jag tyckte den var superbra. Borde kanske läsa den igen.
9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Alla böcker som jag borde läst innan, och det är många! Jag är jättedålig på att hålla ordning på när nya böcker kommer och väntar inte på någon speciell som jag kommer att tänka på nu.

Kommentera gärna om ni fyllt i enkäten på era bloggar med!

Inga kommentarer: