lördag 31 januari 2009

Läsutmaningar

Om du känner för att utmana dig själv litterärt under året får du här tips på ett gäng läsutmaningar som finns ute i bloggvärlden.

1. Nobelpristagare - En pristagare per månad under ett års tid. Man börjar med den senaste, Le Clezio, och jobbar sig bakåt. Mer information här:

2. Klassiska kvinnor - 6 klassiska verk av kvinnorna Emelie Flygare-Carlén, Anna Brontë, Elisabeth Gaskell, Fredrika Bremer, George Eliot och Victoria Benedictsson ska läsas innan året är slut. Mer information här:

3. Bokustoppen -Att avverka en av Bokus topplistor låter väl som en ganska bra utmaning, och det bästa är att man kan själv välja vilken sort man vill ta. Om man inte känner för att ta de nyaste listorna kan man ju alltid välja en lite äldre, kan ju vara svårt att få tag på de nya mest populära böckerna ibland. Här finns alla listor:

4. The Orbis Terrarum Challenge - Tio böcker av författare från tio olika länder under tio månader. Du får själv lov att välja vilka författare du vill och utmaningen börjar 1 mars. Mer information hittar du här:

Själv tror jag att jag ska satsa på den sista. Blir ju lätt att man läser mycket böcker av författare från ungefär samma länder. När jag kollar alla inlägg från min blogg från förra året så kommer jag bara upp i sju länder: Sverige, USA, England, Norge, Tyskland, Danmark ovh Irland.

1 kommentar:

Maria sa...

flera roliga listor måste jag säga. Borde väl ta Nobelprislistan med tanke på att jag ändå ska läsa alla men tror det blir samma som du.
Kul att upptäcka lite nya författare från andra länder. Blir, som du säger, lätt samma hela tiden.