måndag 16 januari 2012

Jag och Anton C



Om jag någon gång får frågan om jag har en favoritfotograf så är svaret alltid detsamma. Anton Corbijn har alltid tagit de där bilderns som man minns, och har man dessutom varit ett stort fan av Depeche Mode sedan 1990-talet så går det inte att missa denna man. Just nu har han en utställning på Fotografiska i Stockholm (snälla någon ta mig dit) Inwards and Onwards och i fredags var han till min stora glädje gäst i tv-programmet Skavlan. Under intervjun berättade han om hur han aldrig förbereder sig för sina plåtningar speciellt mycket, aldrig använder extra belysning och att han fortfarande fotar analogt.

- I got my Swedish camera, my Hasselblad, säger han ungefär.

Under en kort period av mitt liv för elva år sedan så jobbade jag som montör på Hasselblad i Göteborg. Den fina kamerafabriken som nu nästan är ett minne blott. Det var ett bra jobb. Jag skruvade ihop motorverk till kamerorna och lyssnade på radio. Dessutom hade jag fantastiska arbetskamrater, t.ex. mina två kombos Kajsa och AnnaLena.

Jag tycker om att tänka tanken att det finns en liten, liten chans att det är just en av de där kamerorna som jag monterade som Anton Corbijn använder för att skapa sin magi. Tänk att få vara bara en pytteliten del av det. Coolt.

Bilden ovan är lånad från Fotografiskas hemsida. De skriver att de på den här utställningen skippar skyltarna och låter Anton skriva direkt på väggarna. Om du befinner dig i Stockholm passa på att gå och titta på den här utställningen, den pågår fram till den 15 april. Jag vet att jag hade gjort det om jag befunnit mig på den östra änden av landet.

Inga kommentarer: