tisdag 10 januari 2012

Miserabel boklista för mig 2011

Efter att ha sammanställt årets boklista med vilka böcker jag läst under året så är det nästan pinsamt att konstatera att jag bara lyckades läsa ut 20 böcker under 2011. Jag vill dock minnas det som att jag började på väldigt många fler böcker som sedan ratades. Jag har även slarvat med att anteckna så jag kanske har glömt av väldigt många titlar...

En kort sammanfattning av mitt bokår:

Antal böcker: 20
Svenska författare: 8
Utländska författare: 3
Fackböcker: 1 - En faktabok om kejsarsnitt.
Bästa svenska: Sara Ohlsson - Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Bästa utländska: Hungerspelens avslutning i och med Fatta eld och Revolt av Suzanne Collins.
Mest förutsägbara: Änglamakerskan - Camilla Läckberg
Mest nostalgiska: Att leva och dö som Joe Strummer - Marcus Birro
Bästa serie: Katerina Janouch serie om barnmorskan Cecilia Lund. Fyra böcker avverkades i rask takt i år.
Mest irriterande: En shot till tack - Maria Engelwinge
Bästa helheten: Vildingarna av Dave Eggers och Till vildingarnas land av Maurice Sendak, samt filmen Where the wild things are av Spike Jonze.
Största besvikelsen: Sleeping arrangements av Madeleine Wickham som även skriver under pseudonymen Sophie Kinsella.
Årets särskrivning: I stället för dig av Sofie Sarenbrant. (Är fortfarande lite upprörd att det tydligen ändå var korrekt svenska, hmpf)
Årets nystart: Denise Rudbergs serie om åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff i nya genren Elegent crime uppskattades mycket mer än några av hennes andra böcker som jag tragglat mig igenom.

Inga kommentarer: