fredag 2 mars 2012

Västerås

Jag har ingen större relation till Västerås. Jag har så vitt jag vet bara varit där en gång och det var 1998 när jag hälsade på min kompis Jenny som bodde där. Det enda jag minns från besöket är att vi firade hennes 20:e födelsedag på någon ny och fräck nattklubb och att kvällen sedan avslutades på en stor hamurgerkedja, där jag började må väldigt dåligt efter att ha ätit glass med jordgubbssås. Det visade sig så småningom att jag var allergisk mot ett visst rött färgämne som hade funnits i såsen...E130-nånting. Jaja, inte så många minnen av Västerås med andra ord.

Jag hade ju stora ambitioner när det gällde att förkovra mig i litteratur som utspelar sig i Västerås. Resultatet blev dock väldigt fattigt. Djävulens tonsteg började jag på men läste bara en tredjedel innan jag insåg att jag inte alls var sugen på en kriminalare. Då bytte jag till Grannsjälar av Charlotte Ekbom och ärligt talat var det ingen höjdare heller. Jag läste ändå ut den för den flöt på i ett ganska behagligt tempo men triangeldramat mellan den arbetslösa 30-åringen med familj och den knarkande 20-årige studenten och den senila 70-plussaren blev mest bara en röra.

Jag får nog ge Västerås en ny chans vid ett senare tillfälle. Kanske jag då ändå tar Hjort/Rosenfeldt-boken, är lite spänd på att se om Hans Rosenfeldts komiska talanger och hans kunskaper i manusskrivande kommer till sin rätt.

Om du vill läsa litteratur om Västerås kan du klicka på den här länken så kommer du direkt till bibliotekets katalog.

Nästa stad i experimentet: Göteborg!

Inga kommentarer: