torsdag 3 april 2008

Gossip girl - Cecily von Ziesegar

Den populära bokserien Gossip girl har nyligen börjat gå som TV-serie, och i och med det föll jag för det massiva grupptrycket här på biblioteket och köpte in den första delen både på svenska och engelska. Framförallt eleverna på Hantverksprogrammet har efterfrågat dessa böcker, inte så mycket på Byggprogrammet... Jag har nämligen varit splittrad till att tillhandahålla dessa böcker på biblioteket, detta efter att ha läst första delen själv.

Böckerna handlar om ett gäng rika och bortskämda ungdomar som vet allt när det gäller trender och det senaste skvallret. Gossip girl är en anonym tjej som bloggar om sina "vänner" och deras problem, sexliv och allt annat som folk i allmänhet tycks vilja ha reda på. Hur dessa böcker kan ha blivit så populära kan jag i och för sig förstå i denna självutlämnande "Jag vill bli känd till varje pris"-värld som dagens ungdomar (jag vet att det låter som jag är en gnällig gammal tant men men...) lever i. Själv tycker jag bara det är ytligt och tråkigt. Jag tänker inte läsa uppföljarna men som den snälla bibliotekarie som jag är har jag ändå gått med på att ge folket det de vill ha...

Betyg: 2/10

Inga kommentarer: