onsdag 9 april 2008

Therese Skårup-triologin, 2 av 3 delar

Danskan Hanne Vibecke Holst har gjort stor succé i sitt hemland med en triologi om en TV-journalist, Therese Skårup. I den första delen "Thereses tillstånd" får man lära känna den självständiga Therese, som är något av en arbetsnarkoman. Hon verkligen brinner för sitt arbete på den danska televisionen. Dessutom brinner hon för allt som har med Ryssland att göra och hennes dröm är att bli utrikeskorrespondent där. Men vad händer när hon faller pladask för den bildsköne Paul Weber på samma redaktion, och framförallt, vad händer när hon upptäcker att hon är gravid?

I del 2 "Det verkliga livet" får vi återigen träffa Therese och Paul, och nu även lilla Zarina. Therese känner inte riktigt igen sig i sin nya mammaroll, vad hände med kvinnan som offrade allt för sin karriär inom TV?

Den första delen om Therese slukade jag, och precis som svenska Kajsa Ingemarsson skildrar Holst det vardagliga livet på ett enkelt och konkret sätt som gör att man vill läsa vidare. Dock blev jag förundrad över den andra delen, som inte alls går i samma stil. Här är det en annan verklighet som skildras, ibland lite för detaljerat (då tänker jag framförallt på födseln av Zarina...). Jag blir arg på hur barnsligt Therese ibland beter sig, borde inte barnafödelsen bidragit till en viss mognad? Dessutom har jag ju svårt att ställa mig in hur totalt uppslukad man kan bli av att få barn så jag känner inte igen mig för fem öre i den här boken... Jag ska dock ge mig på den tredje och avslutande delen av triologin så småningom.

Betyg bok 1: 7/10
betyg bok 2: 4/10

1 kommentar:

Vickan sa...

Jag tycker dessa böcker är helt underbara. Du måste läsa tredje delen också. Jag läste dem för några år sen och har funderat på att läsa om dem snart. Jag har ju så dåligt minne när det handlar om böcker och film...

Försökte även läsa Kronprinsessan - har jag inte lyckats ta mig igenom. Min mosters migrän är däremot bättre, men inte alls lika bra som trilogin.