tisdag 22 april 2008

Två klassiker

Under mina studier har jag då och då stött på böcker som jag kanske inte skulle valt själv att läsa, men ibland får man bita i det sura äpplet och se efter om det kan bli en trevlig överraskning. Följande två böcker blev inte det:

Vredens druvor - John Steinbeck

Under depressionen drivs den fattiga familjen Joad från sitt hem. Tillsammans med tusentals andra familjer söker de sig mot Kalifornien för att kunna starta ett bättre liv, men drömmen splittras och familjen splittras. Visst låter det upplyftande? Det är det inte. Steinbeck fick Pulitzerpriset för romanen men det sägs att hans Nobelpris 1962 inte hade något med den här boken att göra, så det finns med andra ord hopp för att det finns en bok av John Steinbeck som jag gillar.

Betyg: 4/10

Brott och straff - Fjodor Dostojevskij

Raskolnikov är en fattig student som grubblar mer än han pluggar. Han funderar mycket på ondska och han tar död på en pantlånerska mest för att bespara världen från hennes ondska. Raskolnikov ser sig själv som en övermänniska, men efter mordet blir han sjuk och i det närmaste förgås av önskan att bekänna sitt brott.
Säkert en lysande författare men jag pallar verkligen inte med den här... Hade stora problem att ta mig igenom hela boken. Sådana här riktigt djupa böcker får mig att längta till riktigt lättlästa böcker som bara är till för att underhålla...

Betyg: 5/10

3 kommentarer:

Maria sa...

Jo visst är brott och straff tungläst men jag tycker den är oh så bra. Fast jag har ju en förkärlek till gammla ryssar och dyl...
Och visst vill man inte göra annat än att sätta tänderna i en Evanovich, Harry Potter eller annan "nånsensbok" efteråt men det är ju dom kontrasterna som gör det så kul att läsa!

Maria sa...

förresten.... har du läst nåt av Rushdie? Vore kul att höra vad du tycker om mästarnas mästare.

Vickan sa...

Vad skönt att höra dina betyg om dessa... nu behöver jag inte känna mig tvingad att ge mig på dem. Kanske när jag pensionerar mig? Jag håller mig till Harry Potter och Liza Marklund.