måndag 16 mars 2009

Hur man botar en fanatiker - Amos Oz

Efter att ha fått ett väldigt sympatiskt intryck av den israeliske författaren Amos Oz när han var med i både Skavlan och Babel häromsistens, beslöt jag mig för att ge hans Hur man botar en fanatiker en chans.

Boken ska delas ut till alla gymnasieelever i Sverige och i och med detta har jag ett stort antal böcker liggandes på mitt kontor, som ännu inte fått någon ny ägare.

En tunn bok, men inte speciellt lättläst för det, men jag tycker verkligen man ska ge den en chans. Boken består av tre delar: Hur man botar en fanatiker, Israel och Palestina: mellan rätt och fel och Hemliga nöjen.

Alla delar är intressanta och Oz lyckas på ett mycket humoristiskt sätt reda klarhet i många svåra frågor. Min favoritdel är ändå den tredje som handlar om hans eget skrivande, och om man när en hemlig författardröm kan man få en hel del tips här.

Betyg: VG

Inga kommentarer: