måndag 9 mars 2009

Jag är inte rädd - Niccolò Ammaniti

Den andra boken i min pågående läsutmaning blev en liten fin bok som stått i min bokhylla i över två år. Köpte den på ett antikvariat i Malmö och hade aldrig hört talas om varken boken eller författaren innan, men det var något med omslaget som fångade min blick.

Jag är inte rädd är en mycket angenäm läsupplevelse och i ett nafs förflyttas man tillbaka till 70-talets italienska landsbygd. Man får följa Michele, 9 år, som har en ganska vanlig uppväxt i den lilla byn Acqua Traverse, hur han bråkar med sin syster och blir utmanad av gängets tuffaste kille.

En dag händer dock något utöver det vanliga. Michele hittar ett hål i marken där det sitter en pojke. Han är också nio år och heter Filippo. Men varför sitter han fastkedjad i ett hål, och vem har satt dit honom?

Romanen är både en stark barndsomskildring och en förtätad thriller i ett. Här kan ni titta på trailern till filmen som gjordes för några år sedan, som jag nu känner att jag måste se snarast.

Betyg: VG

2 kommentarer:

kajsamaria sa...

den verkar mycket spännande! kan jag mycket väl tänka mig att låna :) kan behöva läsa nån bok nu snart när jag bara lyssnat på harry :D

Unknown sa...

Jag kan ta med den till helgen, om jag kommer ihåg bara :)