tisdag 3 mars 2009

The Magician's nephew - C.S. Lewis

Fick en plötslig inspiration att läsa om Narniaböckerna, och började så klart i rätt ände med den första delen som heter Min morbror trollkarlen på svenska. Den utspelar sig långt, långt innan den välkända TV-serien från BBC tog sin början med The Lion, the Witch and the Wardrobe .

Här får vi följa de två vännerna Polly och Digory som kastas in i Narnias underbara värld tack vare, eller kanske på grund av, Digorys morbror som suttit hemma på sin kammare och pysslat med magi. Man får för första gången stifta bekantskap med både Aslan och den onda häxan Jadis. En mycket trevlig bok, lämpad för barn, unga och gamla.

Betyg: VG

Del 2 i serien: The Lion, the Witch and the Wardrobe och del 4 Prince Caspian har filmatiserats och här kan man se trailers till dem:



3 kommentarer:

AnnaLena sa...

Oj, ja de var det längesen jag läste! Blev nästan sugen, mne tiden vill inte riktigt räcka till åt skönlitteratur nu... :o(

Starkt jobbat av din respektive att klura ut svaret, det gjorde inte min kan jag säga... ^^

Anonym sa...

Hmm, jag har för mig att den hette någonting med min morfar eller min morbror, trollkarlen? Så hette min utgåva när jag var liten i alla fall.

Unknown sa...

Kajsa har ju helt rätt, jag vet inte var mitt huvud är idag så mycket knas det blivit under dagen. Boken heter mycket riktigt "Min morbror trollkarlen" på svenska!