torsdag 16 april 2009

Coraline - Neil Gaiman

Neil Gaiman är en sån där författare som jag ofta hör mycket gott om, men som det aldrig blivit av att jag läst något av. Jag gillade filmen Stardust väldigt mycket, och den har han ju skrivit originalboken till. Så nu när jag sett trailers för filmen Coraline dyka upp blev jag väldigt sugen att läs boken som ligger bakom den.

Här är trailern:


Visst blir man sugen att se den direkt!? Vi måste tyvärr vänta till den 15 maj. Regissören Henry Selick regisserade även A nightmare before christmas som är min absoluta favoritfilm. Man kan nästan tro att Tim Burton är inblandad i den här filmen med, men det är han inte, men förhoppningsvis är den bra ändå.

Boken då? Jag blev inte besviken. Den är läskig, kuslig och rolig på samma gång. Coraline Jones älskar att undersöka saker, och det bästa hon vet är att utforska nya platser. När hon inte får gå ut för sina föräldrar och leta upp nya platser börjar hon istället utforska deras lägenhet. Hon hittar en dörr som är låst och när hennes mamma låser upp för att bevisa att det bara är en tegelmur bakom blir hon lätt besviken, men det visar sig att när hon själv låser upp dörren senare är det en lång, mörk tunnel som bara måste undersökas. I andra änden finns ett parallellt universum som ser ut exakt som hennes vanliga värld, bara att allt är lite bättre, som det verkar i alla fall.

I den parallella världen finns även hennes föräldrar i en annan upplaga, och hennes grannar och en katt som hon stött på nere på gården i sin egen värld. Efter ett tag upptäcker dock Coraline att det är något riktigt konstigt och otäckt i den nya världen, men att det krävs mycket mer än att bara låsa dörren för att det otäcka ska försvinna.

Betyg: MVG

1 kommentar:

Maria sa...

Vill se den filmen!

Håller med om att det ser ut som en tim burtonfilm. Första jag tänkte på när jag började titta på trailern.