torsdag 7 maj 2009

Girlfriend in a coma - Douglas Coupland



En bok som har en The Smiths-låt som titel måste ju bara vara bra, eller? Jajamänsan, helt riktigt!

Girlfriend in a coma kom 1998 och är i mitt tycker Douglas Couplands bästa bok. Jag blev helt fast i den när jag läste den när jag bodde i Berlin, så jag har väldigt starka minnen av att gå omkring i stan med näsan i boken precis hela tiden.

Det handlar om ett kompisgäng i Vancouver, Canada, i slutet av 1970-talet. Efter en blöt kväll hamnar en i gänget i koma. Karens pojkvän Richard blir så klart bestört, och även ganska så mycket chockad när Karen visar sig vara gravid och "föder" barn under tiden hon ligger i koma. Dessutom hade han fått ett brev från Karen där hon skriver om drömmar om en mörk och karg framtid som gör att hon bara vill sova i tusen år.

Det går inte att beskriva varför den här boken är så bra så ni får helt enkelt ta och läsa den istället! Glöm inte bort att fira Morrissey på hans 50-årsdag den 22 maj också.

Betyg: MVG

1 kommentar:

kajsamaria sa...

håller med! fantastisk bra bok!