tisdag 19 maj 2009

Smuts - Katarina Wennstam

Jag har i flera år varit ganska skeptisk till den här romanen då jag hade fått för mig att den skulle vara alldeles för djup och komplicerad för min smak. Vet inte varför jag trodde det, men det visade sig att jag hade fel. Istället är det faktiskt en väldigt lättläst roman som enligt boken Deckartipset - mer än 500 boktips kan klassificeras som en feministisk deckare.

Storyn handlar om en framgångsrik advokat, den tvålfagre och sympatiske Jonas Wahl, som har en vacker och intelligent fru och två barn. De bor i en superlyxig villa och idyllen är ju överväldigande. Det finns bara ett problem, och det är ganska överhängande. Jonas har nämligen en stor hemlighet.

Han blir tillfrågad av vara TV-kommentator på en stor rättegång där man slagit till mot en bordell i Stockholm och nu står bordellmamman och tre av hennes kumpaner inför rätta. Åklagaren Madeleine Edwards har inte lyckats hitta nog med bevis för att kunna åtala någon av kunderna, och det tycker Jonas Wahl är väldigt bra för han är just en av dem. Samtidigt som han är rädd för att bli avslöjad kan han ändå inte sluta att gå till prostituerade, lockelsen och begäret är för stort.

Jag blev väldigt ofta äcklad när jag läste den här boken, och det berodde inte på att det är exceptionellt äckliga eller makabra saker som händer (som det kan vara i en riktigt smaskig deckare) men det här äcklet sjönk djupare. Viktiga frågor om könsmakt och trafficking tas upp till ytan på ett ganska lättförklarligt sätt, men det blir ändå lite platt på något vis. Boken känns viktig men jag blir först förbannad på alla människor som utnyttjar andra människor, och sen blir jag uppgiven för att det är så svårt att komma till rätta med problemen.

Betyg: VG

Inga kommentarer: