tisdag 26 maj 2009

Nick & Norah's oändliga låtlista - Rachel Cohn & David Levithan

Jag var helt säker på att jag skulle älska den här boken. När jag slog upp en sida på måfå fanns där nämligen en referens till The Smith's och det kan ju aldrig gå fel. Plus att jag ofta gillar böcker som handlar om musik i allmänhet. Men detta får kanske bli undantaget som bekräftar regeln för så fantasiskt blev det inte, helt ok, men inte underbart.

Rachel Cohn och David Levithan har skrivit varannat kapitel om Nick och Norah och det är ju ett ganska festligt berättargrepp. Ibland undrar man om Nick och Norah upplevt samma sak med tanke på hur olika de uppfattat en situation, men ibland är de rörande överens.

De träffas på en klubb där Nick precis avslutat sin spelning med sitt queercoreband. I ett svagt ögonblick går Nick med på att vara Norah tillfälliga pojkvän i fem minuter så hon vill undvika att prata med en gammal kompis, som Nick i sin tur också vill undvika för det är nämligen hans ex-flickvän.

Efter fem minuter som pojk- och flickvän inser dock Nick och Norah att de gillar varandra mer och beslutar sig för att hänga lite mer. Och så blir det. Ganska underhållande bitvis och massor av musikreferenser till både kända och okända band. Det shystaste med boken är att dessa ungdomar för en gångs skull är helt nyktra och drogfria, något man kan sakna i ungdomsböcker där det ofta blir tonårsfylla och ångest. Jag får nog kolla in filmen och se om den är bättre. Här är trailer till den:



Betyg: G

Inga kommentarer: