måndag 25 maj 2009

Nattfåk - Johan Theorin

Som ni kanske märkt var det ovanligt länge sedan ni fick ett litet tips här på bloggen, och det beror delvis på mycket jobb med annat (läs uppdatera åtgärdsprogram för hundrade gången) och att det varit lite ledighet även för oss vanliga dödliga. Men istället får ni här ett mycket mycket bra boktips!

Nattfåk är Johan Theorins andra bok. Han gjorde stor succé med Skumtimmen för något år den, men det blev aldrig av att jag läste den. Båda böckerna utpspelar sig på Öland och är fyllda av mystik, spänning och lite spöken faktiskt. Men nu ska inte alla som inte tror på spöken sluta läsa utan ge den här boken en chans i alla fall.

Jag blev snabbt fängslad av Nattfåk och ville helst inte släppa taget om den innan alla sidor var lästa. Johan Theorin har skrivit en deckare som har en helt egen ton, som inte liknar någon annans och jag ska lägga vantarna på Skumtimmen så snabbt jag bara kan.

Vad handlar boken om då? Jo, det är en familj från Stockholm som tröttnat på storstadslivet och köper en gigantisk gammal gård på Öland. Här finns också en nybliven polis som flyttat hem till sina rötter, och ett par obehagliga bröder som länsar sommarstugor på värdsaker. Mer vill jag inte avslöja för det är mycket roligare att läsa vad som händer!

Betyg: MVG

Inga kommentarer: