söndag 14 augusti 2011

30 days of books - Favoritdel i favoritbokserie

Harry Potter and the goblet of fire / Harry Potter och den flammande bägaren - Joanne K Rowling

Det är ju inte helt lätt att välja en favorit bland de sju böckerna om Harry Potter och hans vänner, men jag har alltid gillat fyran lite extra än de andra. Jag tror det har att göra med att det är detta året som The Triwizard Tournament ska avgöras och att det bidrar till att det blir en extra nerv i boken tack vare tävlingsmomenten. Dessutom är ju fjärde boken precis i mitten, och den kommer precis innan saker och ting börjar bli riktigt komplicerade.

Jag inbillar mig dessutom att just fjärde boken skulle kunna funka väldigt bra på egen hand, utan att man måste ha läst de tre föregående och utan att man känner en tvungenhet att läsa de tre efterföljande.

Som sagt, The Triwizard Tournament ska avgöras på Hogwarts och elever från de andra trolldomsskolorna Durmstrang och Beauxbatons är på besök med varsin Champion. Inte helt otippat blir även Harry Potter utsedd för att tävla för sin skola, fast han egentligen är för ung, men man måste göra som den flammande bägaren har bestämt och därmed får Harry tävla i allehanda superfarliga grenar vilket t.ex. innefattar att slåss mot en drake, rädda sin bästa vän från undervattenfolk och att ta sig igenom en enorm labyrint.

Boken har alla de vanliga ingredienserna som gör Harry Potter-böckerna så underhållande: humor, skojiga skolämnen, intriger, massa magi, udda karaktärer och inte minst oväntade händelser. Jag har hört att det faktiskt finns människor som inte läst en enda Harry Potter-bok ännu (jag vet, det låter helt galet!), men nu när till och med sista filmen har kommit så är det väl dags att skaffa sig en egen åsikt om fenomenet? Ta en chans, läs en HP-bok nu!

Boken finns ju även som film (definitivt inte den bästa av de åtta dock) och här kan man titta på trailern till den:



Inga kommentarer: