måndag 8 augusti 2011

30 days of books - Bästa bok förra året

Nu blir det lite knasigt här redan i det första inlägget för den sista boken jag recenserade här på bloggen innan jag gick på föräldraledighet i juni förra året, är också samma bok som var den bästa jag läste under hela förra året. Jag sade där redan i juni att det var min favoritbok det året, och det kom aldrig några större läsupplevelser och gick förbi. Så solklar vinnare i den här kategorien blir:

American wife / Presidentens hustru -
Curtis Sittenfeld

Jag vet inte riktigt vad det är som gör den här boken så bra. När jag beslöt mig för att läsa den trodde jag inte alls jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Den ger ett väldigt seriöst intryck och mina favoritböcker brukar vanligtvis handla om en trolkarl med glasögon eller ha ganska glättiga omslag och en mer underhållande ton (Ja, jag menar chick lit-böcker men det finns faktiskt bra sådana också och inte bara de som handlar om mode och smink).

När man börjar läsa om bibliotekarien Alice och om hur hon träffar den karismatiske Charlie Blackwell är det ju verkligen som om två världar möts och kollideras. Inte nog med deras olikheter i personlighet och stil, Alice är ju dessutom demokrat och Charlie republikan. Man börjar ställa sig frågor om allt det där som man själv tycker är viktigt i ett förhållande, är inte politiska värderingar något som man ändå vill vara ganska överens om eftersom de åsikterna spiller över i så mycket annat? Ja kanske, eller kanske inte. Det fungerar för Alice och Charlie, i de flesta fall i alla fall. Det är oerhört intressant att följa deras historia hur som helst, och att boken dessutom är löst baserad på Laura Bushs liv gör det hela ännu mer intressant, och då menar jag inte på ett snaskigt sätt utan det gör mig bara mer nyfiken på något sätt.

Här kan man titta på ett klipp från amerikansk tv där Curtis Sittenfeld besvarar en del av den kritik hon fått i och med publiceringen av boken, just angående likheterna med den förre presidenthustrun.

Inga kommentarer: