måndag 15 augusti 2011

30 days of books - En bok som gör mig glad

Montecore - en unik tiger / Jonas Hassen Khemiri

Sällan har jag fnissat så mycket högt för mig själv som när jag läste den här boken. Det är väldigt svårt att förklara exakt hur roligt det är, men jag kan säga så mycket att om man är lite språknörd så är det en given succé.

Ingen kan vrida och vända på ord och begrepp som Jonas Hassen Khemiri och den här boken känns mer mogen och fullständig och passar för fler människor än vad hans debut Ett öga rött (också helt makalöst fantastisk) gjorde. Tycker jag.

Vad handlar boken om då? Jo, i bokens början får författaren Jonas Hassen Khemiri ett brev från en man, Kadir, som utger sig för att vara en barndosmvän till Jonas far. På en mycket underhållande svensk-arabisk-franska uttrycker han sin önskan att Jonas ska skriva en bok om sin far, den berömde fotografen. Och precis det börjar Jonas göra.

Det är roligt nästan hela tiden!

Här kan man läsa ett utdrag ur boken: Adlibris.

Inga kommentarer: