tisdag 9 augusti 2011

30 days of books - En bok jag läst mer än tre gånger

En komikers uppväxt - Jonas Gardell

Om jag väl räknat efter skulle det troligen visa sig att jag läst denna bok närmare tjugo gånger, eller kanske till och med mer. Men vad ska man göra när det ju är en sån himla bra bok?

Jonas Gardell är här verkligen i sitt esse. Jag tycker bäst om när han växlar mellan högt och lågt, och det är precis vad som händer i En komikers uppväxt. Stundtals vrider man sig av skratt och kan inte annat än gapskratta rätt ut, och stundtals fylls ögonen med tårar och man vill bara gråta.

En komikers uppväxt kan läsas som den första delen av tre delar om Juha Lindström och hans familj och kompisar. De andra delarna Ett ufo gör entré och Jenny är inte riktigt lika bra som denna, men tillsammans bildar de en fantatisk seriesvit som följer Juha från barndomen ända upp i vuxen ålder.

Om du inte läst den, gör det. Har du läst den, gör det igen.

Här kan ni titta på när min goda bibliotekarievän Elin pratar om den här fantastiska boken:





Inga kommentarer: