måndag 22 augusti 2011

30 days of books - En bok som gör mig ledsen

Jag upptäckte nu precis att jag hoppat över en kategori i 30 days of books - A book that makes you sad. Den skulle varit mittemellan En bok som gör mig glad och En underskattad bok.

Pojken i randig pyjamas - John Boyne

En stor vits med den här boken är att man inte ska veta så mycket på förhand. Den blir så mycket bättre på det viset och överraskningsmomentet blir så mycket större. Jag kan dock avslöja att den utspelar sig under andra världskriget i Tyskland och att huvudpersonen är en liten pojke som heter Bruno.

Boken gör mig väldigt ledsen, vid flera olika tillfällen. Men samtidigt är den så himla, himla bra. Om man inte känner för att läsa boken, eller är mer av en filmmänniska så kan man även titta på filmatiseringen som kom för några år sen. Filmen är i vanlig ordning inte lika bra som boken, men ändå en bra film. Den lilla pojken som spelar Bruno gör en beundransvärd insats, och dessutom är det David Thewlis (mer känd dom professor Lupin) som spelar Brunos pappa.

Bilden är lånad från Damm förlag.

Inga kommentarer: