onsdag 17 augusti 2011

30 days of books - En underskattad bok

Kejsarsnitt - en handbok från Vi Föräldrar / Viveka Holmertz

Det här var ju inte den lättaste kategorin, att komma på en underskattad bok. Först snurrade massa bra romaner i huvudet men ingen av dem kändes speciellt underskattad och då kom jag på att fackböcker ganska ofta är underskattade. De får i regel inte alls samma utrymme som en skönlitterär bok, så idag ska jag tipsa om en faktabok om kejsarsnitt som jag tycker fler borde läsa.

Självklart passar den ju väldigt bra om man själv blivit förlöst med kejsarsnitt (som undertecknad), eller om man är gravid och har planerat att förlösas med kejsarsnitt, eller om man är gravid eller ska bli pappa i och med att fler och fler förlossningar slutar med kejsarsnitt fast man inte planerat det, eller så passar boken även utmärkt till alla som är nyfikna på och inte vet så mycket om kejsarsnitt.

För min egen personliga del var det väldigt skönt att läsa boken och få höra andras historier om upplevelsen i stort. Jag kan känna igen mig i väldigt många av de känslor och upplevelser som beskrivs i boken. Framförallt det att när man är med om ett akut kejsarsnitt, det vill säga ett som inte är planerat i förväg, så känner man sig lite snopen. Detta var ju inte alls vad vi planerat. Jag tänkte aldrig på att i förväg läsa om kejsarsnitt och vad det innebär ifall det skulle bli aktuellt. Och det var nog på gott och ont i och för sig, för nu när jag läser boken inser jag vilken stor operation det är och vilka risker som faktiskt finns.

Men summa summarum, en bra och intressant bok om en viktig sak. Här finns inga pekpinnar eller värderingar om vad som är rätt eller fel, bara både en medicinsk inblick i vad det innebär och massor av fina historier från föräldrar.

Inga kommentarer: